sunnuntai 3. syyskuuta 2017

South Dakota 2-3.9.2017

Heippa ja terveisiä South Dakotasta! Nyt kun luette tätä niin oon jo takaisin kotona Coloradossa, sillä pystyn julkaseen tän vasta kun saan netin. Oon siis elellyt pari viimeistä päivää ilman nettiä ja moni on varmaan ihmetellytkin mihin oon kadonnut kun musta ei oo kuulunut mitään. Tää postaus tulee kertomaan mun viikonlopusta ja reissusta South Dakotassa!

Perjantaina oli mun toiset Cross Country kisat ja ne meni tosi hyvin kuumuudesta huolimatta! Ajettiin kisapaikalle joku 40 minuuttia ja sain taas skipattua päivän tylsimmät oppitunnit, kun lähdettiin jo koululta 11.30. Mun päivä sisälsi siis vaan liikuntaa, jossa pelattiin tennistä ja sit mulla olikin hyppytunti, jonka jälkeen ehdin oleen vaan 15 minuuttia matikan tunnilla kun jo lähdettiin.

Oltiin takas koululla viiden maissa ja siitä kotiin päästyä otin pikasuihkun ja lähettiin hakeen syötävää ja samalla vietiin Puppy (koira) host-mammalle hoitoon viikonlopuks.
Lauantaina heräsin jo kuuden maissa, että ehdin pakata ja laittaan itteni valmiiks. Lähdettiin kotoa ajamaan jo ennen kahdeksaa kohti South Dakotaa. Poikettiin aamupalalla Elvis teemasessa ravintolassa kun oltiin päästy Wyomingin osavaltioon. Se ravintola oli kyllä jotain niin Amerikkaa kun vaan voi olla! Seinät täynnä elvis nukkeja, julisteita ja Coca-cola tölkkejä eri vuosilta.

Matka oli aika uuvuttava ja maisemat oli koko matkalta melkeimpä pelkkää aavikkoo. Pari karjatilaa tuli aina välillä vastaan, eli maisemat oli aika yksitoikkoista katseltavaa. Mielenkiintoisempaa oli seurata autojen rekkareita ja laskee kuinka monta on mistäkin osavaltiosta. (Rekisterikilvissä lukee siis täällä aina osavaltio) Kahden maissa oltiin perillä ja uuvuttavan kuuden tunnin istumisen jälkeen suunnattiin virkistäytymään kuuluisille Evans Plugen lähteille. Uimisen jälkeen päästiin hotellille, josta oli huikeet maisemat semmoseen pikku turistikylään, joka oli täynnä kivoja ravintoloita, hotelleja ja kauppoja. Hetken hotellihuoneessa levättyä lähdettiin etsimään ruokapaikkaa ja kierreltiin turistikauppoja. Illalla lähdettiin katsomaan itse Mount Ruhmorea ja voin sanoa, että en oo ikinä ollut niin hämmentynyt kun näin ne kasvot siellä kivessä ekaa kertaa. Se oli jotain aivan uskomatonta! Se oli paljon isompi mitä ikinä osasin kuvitellakkaan. Tunsin itteni kyllä aika turistiks siellä kamera kaulassa, suu auki ja Mount rushmore huppari päällä!

illalla katsomassa esitystä Mount Rushmoren alla
Meidän hotelli oli tuolla toi vihreäkattonen valkonen rakennus

Sunnuntaiaamuna herättiin siskon kanssa meidän huoneessa seitsemän aikoihin ja kahdeksalta mentiin hotellin aamupalalle yhdessä vanhempien kanssa. En kyllä ehkä ihan aamupalaksi näin suomalaisittain sanois sitä. Tarjolla oli, muffinsseja, donitseja, pannukakkua, pekonia, limsoja yms... mutta hyvää oli! Pienen pieni ikävä on ruisleipää ja puuroa, mutta maassa maan tavalla!

Tehtiin vielä uusi kierros aamupalan jälkeen Mount Rushmorella, koska illalla oli huono valaistus ottaa kuvia siellä ja päästiin nyt myös kävelemään ympäriinsä pitkospuilla ja näkemään se valtava teos vähän eri paikoista. Mun kamerasta löytyy tällä hetkellä huijaamatta yli sata kuvaa pelkästään noista presidenttien naamoista... (turisti?)

Washington, Jefferson, Roosevelt, Lincoln ja mä!

Tän jälkeen äippä kysy et haluttaisko me mennä siskon kanssa mielummin semmoseen mäkilaskuun vai safarille, jossa biisonit ja karhut menee meijän auton ympärillä. Molemmat kuulosti hirmu siisteiltä, mutta päädyttiin tähän safariin. En kyllä kadu sitä valintaa yhtään, sillä olihan se nyt aika siistiä! Ajettiin siis autolla ns. Eläintarhan sisällä semmoinen 5 kilometrin lenkki, jonka aikana vastaan tuli mitä harvinaisempia eläimiä! Näin mm. biisonin ekaa kertaa ja vielä metrin päässä autosta (olin liian jännittynyt, että olisin tajunnut ikuistaa tän kameraan). Tämmöisiä hetkiä ei kyllä ihan heti unohda. Voin sanoo, että kyllä ton 5 kilometrin aikana pieniä pelon ja jännityksen hetkiä oli ilmassa. Jos Mount Rushmorelta oli yli sata kuvaa presidenteistä niin en edes viitti laskea kuinka monta kuvaa tuolta safarilta tuli napsittua...

chilling...

Nyt siis matkalla kotiin ja suunnitelmissa on vielä illalla mennä viereiseen puistoon heittelee korista ja vaan rentoutua tv:n ääressä perheen kanssa. Huominen maanantai onneks vielä vapaata koulusta! En edes tiedä miks, mutta en pistä pahaks ollenkaan!